Hej igen
Ännu en fantastisk dag på jobbet, 2 x 4 timmar med bara skattelagstiftning, lite ”miljöskadad” har man nog trots allt blivit.
Ni uppfyllde de höga förväntningarna, från gårdagen, med råge. Lika hög kvalité även denna dag 🙂 .
Eftermiddagens seminarium ”flöt på” riktigt bra med god tidsmarginal fram till klockan 17. En av Er sa något i stil med att det ”… kanske berodde på att vi, dvs Ni, inte pratade så mycket…”, underförstått, kanske, att jag pratade desto mer?
På vägen hem fick det mig att fundera på syftet med en inlämningsuppgift och efterföljande seminarium.
Som jag ser det finns det flera syften med inlämningsuppgiften och det efterföljande seminariet. Själva arbetet med inlämningsuppgiften syftar till att Ni ska få träning i att genomföra ett enkelt bokslut och en därefter verklighetsnära och ganska  komplex deklaration. Ni ska dessutom få träning i att självständigt, i princip helt utan någon handledning, lära Er ett skatteprogram. Uppgiften ska innefatta det mesta som vi gått igenom under de nio första föreläsningarna. Arbetet utförs i grupp vilket ger träning i att tillsammans hitta förslag på lösningar. När arbetet är färdigt lämnar Ni in en skriftlig version som ligger till grund för betygssättning.
Det efterföljande seminariet har två syften. För det första ska jag säkerställa att samtliga deltagare i respektive grupp har varit med under arbetet, eftersom Ni får ett individuellt betyg. Det säkerställer jag genom individuella frågor under seminariet. Om någon av Er inte skulle aktivt deltagit i grupparbetet, utan bara försökt åka snålskjuts på andra, så ”avslöjas” det ganska snabbt på seminariet genom att personen inte klarar av att beskriva ”nästa steg i skatteprogrammet”. När jag känner mig säker på vilka som deltagit respektive ej deltagit i grupparbetet så övergår vi till det andra syftet med seminariet. Det andra syftet är att ytterligare förbättra Era kunskaper i användandet av programmet och då framför allt vad gäller simulering av olika skatteplaneringsalternativ. I den andra delen pratar jag mer för att effektivisera inlärningen. Ett alternativ hade kunnat vara att låta Er prata mer även i den andra delen av seminariet men det skulle innebära att seminariet tar längre tid och det finns en större risk att Ni ”plockar upp” och tillägnar Er ”felaktig kunskap”. Hela inlämningsuppgiften måste utmynna i ett slutligt förslag på ”helt korrekt” lösning så att Ni känner att Ni fått alla ”frågetecken” uträtade. Det värsta som finns med en del seminarier är att deltagarna går därifrån med en känsla av ”vad kom vi egentligen fram till för resultat?”. I ”min värld” får sådant inte förekomma.
Jag hoppas att Ni lärt Er mycket under ”resans gång” och jag är ganska övertygad om att Ni i framtiden kommer att ha nytta av den kompetens Ni nu besitter.
Kommentera gärna vad Ni tyckte om inlämningsuppgiften och seminariet.
Ha nu en riktigt trevlig helg och njut av tillvaron, det kommer jag att göra. 😀
MVH
Krister

4 Responses to “Mälardalens högskola seminarium skatterätt”

  1. Från början tyckte jag att uppgiften kändes svår och tankar som ”ska vi lösa det här” cirkulerade. Men i slutet kändes det riktigt bra. Man har lärt sig massor! Seminariet var riktigt bra för alla var delaktiga hela tiden. Ofta blir det annars att man inte riktigt lyssnar när en annan grupp redovisar. Mycket bra upplägg med att cirkulera mellan alla och att du faktiskt såg till att alla deltog, det är inte alltid så vanligt att läraren gör. Om man ser till helheten måste jag säga att jag aldrig lärt mig så mycket under en inlämning som jag gjort denna gång! Betyget blir ett MVG =)

  2. Håller med föregående skrivare, genom att vara mer fokuserad under hela seminariet, trots att det är 4 timmar långt har i alla fall jag lärt mig väldigt mycket. Jag tror det kommer bli lättare att applicera de kunskaper man har fått från inlämningsuppgiften i verkligheten om man ska jobba med det här.

  3. Jag håller med om innehållet i tidigare inlägg om att man har lärt sig otroligt mycket i och med denna uppgift. Till en början kändes det ganska hopplöst när vi fick reda på att vi inte skulle få någon som helst handledning eller hjälp, utan förväntades lösa allt själva. Nu i efterhand förstår jag verkligen tanken bakom det upplägget eftersom det tvingade oss att komma på egna lösningar. Även din ”skrämseltaktik” inför seminariet var ett mycket smart drag. Om jag talar för min egen grupp så arbetade vi otroligt hårt eftersom vi inte ville ha så många fel och skämma ut oss på seminariet. Men när det väl var dags för seminariet visade det sig inte alls vara så farligt utan mer som en intressant och lärorik tid där det inte gjorde något om man svarade fel. Så min slutsats av denna uppgift är att jag aldrig har lärt mig så mycket utifrån en inlämningsuppgift samt högsta betyg i både upplägget och pedagogiken på seminariet.

  4. Ja, du Krister, din skrämselteknik funkar för de är nog ingen som vill ha en extrauppgift av dig :). Tack för att du är så hängiven och vill att vi ska lära oss något, som vi kommer att ha nytta av.

Leave a Reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2018 Suffusion theme by Sayontan Sinha