Hej igen……..
Som jag nämde idag på föreläsningen så är det nu sista chansen att lära sig de grundläggande redovisnings reglerna. Att kunna göra ett enklare bokslut med värdering av kundfordringar och hantering av avskrivningar tillhör baskunskaperna som Ni måste ha med Er inför fortsättningen. Om Ni känner att kunskaperna ”haltar” så är det rätt tid att ta fram de gamla redovisningsböckerna och repetera. När ni gör bokslutet så ska Ni fokusera på att få rätt värden i balansräkningen.  Ni bör ställa frågan, konto för konto, vad är det balansräkningen ska visa. En förståelse för vilka bakomliggande faktorer som påverkar olika konton är viktig. Försök förklara, med egna ord, alla olika steg Ni genomför i bokslutsarbetet.  Glöm inte att först bestämma Er för en målsättning med bokslutet. Vill Ni uppnå högsta möjliga resultat eller lägsta möjliga resultat?

När det gäller skatteuträkningen för inkomst av näringsverksamhet så är det viktigt att Ni ser helheten först innan detaljuträkningarna påbörjas. Vi kommer att komma tillbaka till egenavgifterna på nästa föreläsning och då kommer vi, förhoppningsvis, att knyta ihop säcken och Ni kommer att få en ”aha” upplevelse när allt faller på plats 🙂

Nu ska jag ”fila” lite mer på inlämningsuppgiften :).

Sköt om Er
MVH
Krister

41 Responses to “Mälardalens högskola Beskattningsrätt Föreläsning 8”

  1. Hej hej

    Jag undrar om du har spelat in denna föreläsning?!

    MvH

    • Hej
      Jag har gjort en ljudinspelning men jag vet inte riktigt hur jag ska göra för att få till koplingen till Excel. Måste fundera och pröva mig fram. Jag återkommer med besked.
      MVH
      Krister

      • Hej igen
        Okej, jag tycker själv att det räcker med enbart ljud, för att när jag går genom exemplet du gjorde nu, så vet jag inte var vissa siffror kommer ifrån!

        MvH

  2. Hej, Jag undrar om du skulle kunna lägga ut lite tentor nu, för jag tycker det börjar bli så pass mycket information att det underlättar om man kan se dom. För då är det lättare att kunna gallra på ett ungefär och se vad som är ”grundstommen” och det ”viktigaste”. För jag vet inte överhuvudtaget på vad jag ska lägga fokus på! det är så mycket och då känns det som om man lär sig lite av varje men ingenting riktigt ordentligt, vilket resulterar i att du inte får något samband i det hela.
    Tentor är ett bra läromedel på så sätt att man kan se ”stammen” på trädet, och sedan är det lättare att utifrån det förstå och lära sig hur det utgrenar sig. (enligt min åsikt)

    Mvh

    • Hej, det lönar sig med bra argumentation 🙂
      Tentor med lösningsförslag ligger nu på kurshemsidan.
      MVH
      Krister

  3. Hej,

    kommer du lägga ut fler föreläsningsanteckningar idag?

    • Hej
      Det blir inga nya bilder till morgondagens föreläsning. Vi kommer att ha fullt upp med skatteplanering för enskilda näringsidkare.
      MVH
      Krister

  4. kommer du att gå igenom inlämningsuppgiften imorgon?

  5. Hej.
    Jag kommer inte in på ”Lösning 2010-08-20”. Lösenordet har fungerat på alla andra dokument, men inte på detta.
    MvH
    J

  6. Hej,

    Jag hittar inte webbenariet där går genom skatteprogrammet? Kommer det läggas upp eller ligger det redan någonstans?

  7. Jag kommer inte heller in på ”Lösning 2010-08-20 ” . Det står fel lösenord.

  8. Det är fixat nu.

  9. Hej Christer!

    När vi gick igenom Övning 12 i föreläsningen Patricks enskilda firma så förstod jag inte följande uträkning:

    110 520+10 000= 120 520

    Du sa att 10 000kr stod för sparad positiv räntefördelning. Detta tal finns inte angivet i uppgiften? Vart kommer den ifrån?

    och detta gäller även uträkningen nedan:
    5%+2.84%* 120 520+10 000= positiv räntefördelning??
    Förstår ej

    • Hej
      Det är helt riktigt. Siffrorna finns inte i uppgift 12. Det var ett exempel som jag pratade om utifall Ni hade haft sparad positiv räntefördelning.
      MVH
      Krister

  10. Seriöst jag tycker du ska ta till dig det här.

    Dina lektioner går för alldeles för fort, man hinner inte skriva av de du har på din dator. om du vill att vi ska kunna gå hem med lite kunskap efter dina lektioner så kanske du ska anpassa dig efter våran nivå på utbildningen, annars kan vi lika gärna sitta hemma eller biblioteket o lära oss allting på egen hand. Men tanken är väl att vi ska lära oss iaf nånting när vi går på dina lektioner. så snälla varva ner hastigheten o ta lite tid på dig att förklara saker o ting. Just nu hinner man inte skriva av de du har samtidigt som man ska lyssna, tänka, och förstå = Omöjligt

    • Hej
      Jag har tagit del av Dina synpunkter men jag har lite svårt att tro att det Du framför är en allmän uppfattning bland studenterna. Jag har i över 10 års tid bedrivit undervisningen på samma sätt med samma tempo och jag ställer mig mycket frågande inför det Du framför att det inte går att lära sig någonting på föreläsningarna därför att det går för fort.

      Jag har samtidigt full respekt för att Du mycket väl kan ha den uppfattningen men jag kommer inte att anpassa undervisningen efter en enskild students uppfattning.

      Vi får se vad vi får för reaktioner på Ditt inlägg och mitt svar och därefter kommer jag, om det visar sig att det Du framför är en allmän uppfattning, att ompröva mitt beslut. Men tills vidare kör jag i samma tempo som jag alltid gjort.

      På den här nivån av universitetsstudier måste man klara av att tillgodogöra sig information som ges i ett högt tempo. Dessutom får Ni ovanligt mycket stöd i form av powerpoint bilder och filminspelningar. Vad mer kan Ni rimligtvis begära?

      MVH
      Krister

      • Hej! Jag tycker att du, Krister, gör ett jättebra jobb och ger oss alla verktyg vi kan behöva för att ta till oss kunskapen du besitter. Har aldrig varit med om en sån engagerad lärare förut. Jag tycker inte att det går för fort på föreläsningarna. Och för dom som tycker det så finns det filmer som Krister spelar in för vår skull, power point-bilder och böcker att läsa i. Det sägs ju att människan aldrig blir nöjd, men jag tycker att vi alla borde uppskatta den extra tid Krister lägger på oss för att vi ska lära oss och vara tacksamma! Hur många lärare lägger den här tiden på att redigera filmer för att vi ska kunna lyssna på föreläsningarna igen? Ingen jag träffat i alla fall.

  11. Du är en av dom bästa föreläsarna kan jag med flera andra studenter säga. Sätten du föreläser på gör föreläsningarna så intressanta och man förstår verkligen vad du pratar om. Det är inte lätt varje gång men så är det väl med alla andra kurser också. Vissa föreläsningar hänger man med och förstår allt och andra får man kämpa med lite mer.
    Jag håller även med om att powerpoint bilderna och filminspelningar är absolut inte vad många andra studenter får ta del av så tack så jättemycket för det.

  12. Jag tycker att tempot är precis lagom. Du är en mycket bra föreläsare som lyckas få något så krångligt intressant. Håller inte med kritiken som framförs.

  13. Hej!

    Skattereduktion för arbetsinkomst har jag försökt att räkna ut t ex i tentan 4/6 2010 så blir den 16 189 jag undrar hur man får fram den siffran?

    Tack på förhand

    • Hej
      Först måste Du fastställa underlaget för arbetsinkomsten.
      Du ska ta med lönen men inte sjukpenningen samt dra ifrån de allmänna avdragen.
      237 396 – 9 900 = 227 496 >> 227 400
      Därefter räknar Du ut skattereduktionen
      (1,461*42400+9,5%*(227400-2,72*42400)-22000)*32% = 16 189,84 >> 16 189

      MVH
      Krister

  14. Hej!

    Jag har försökt lösa uppgift 2 på tenta 2011-01-17. Jag har utgått ifrån övning 6 som vi gjorde under föreläsningen men det känns som att det är en helt annan uppgift när jag tittar i facit. Jag vet inte hur jag ska tänka??

    Fransson A 27 860 – 22170 = 5690 Vad är det för siffror?? ( tíll exempel)

    Kan du hjälpa mig med Fransson A så kan jag försöka lösa de andra bolagen på samma sätt

    • Hej
      Jag tror att Du missat att första försäljningen av A aktier sker år 2006. Det betyder att lagerbokföringen kommer att påverkas av den försäljningen men Du ska inte ta med den som kapitalvinst/förlust under det beskattningsår som frågan avser.

      MVH
      Krister

      • När det gäller nyemission på den här uppgiften, hur räknar man beloppet?, utgår att det är 20 nya aktier

        • Hej
          Multiplicera antalet med emissionskursen och lägg därefter till courtage.
          (Beloppet blir 9 045 kr för 20 st aktier)
          MVH
          Krister

  15. Hej Christer!

    På inlämningsuppgiften står det att vi på bokslutet ska beräkna lägsta möjliga skatt. Jag undrar om det finns ett exempel i övningsboken som beaktar detta? Har tittat i den men hittar inte, undrar om du kan hjälpa mig?

    • Nej
      Här måste Ni fundera över skattekonsekvenserna av de olika åtgärderna som står till förfogande när Ni gör bokslutet. Därefter simulerar Ni de olika varianterna i skatteprogrammet för att komma framt till den lösning som ger lägsta skatten. Övningsboken har ingen uppgift som är ”så verklighetsnära” och där man behöver ett skattepogram för att med rimlig arbetsinsats kunna lösa uppgiften.

      MVH
      Krister

  16. Det var det jag missade =)

    Tack för hjälpen

  17. Hej!

    Har en fråga ang tentamen 2011-01-17 fråga 2.
    Fransson A 27860 – 22170 5690
    Vad menas med de siffrorna.
    Har räknat på det men får inte ut de siffrorna. I blad ”2” ska det bara vara 14/7-10 försäljning?

  18. Hej
    Se svar under inlägg 14 ovan.

    MVH
    Krister

  19. Hej.
    Jag tycker att du har ett bra tempo i undervisningen, och ger oss mycket hjälp med filmer, föreläsningsanteckningar och blogg. Det är uppskattat. Ja, det är en tuff kurs, men jag tycker att du ger oss de bästa förutsättningarna att klara den!
    Tyvärr är inte alla föreläsare bra, men det är du, och det kan vara bra att få höra ibland.
    Tack för bra undervisning!
    MvH

  20. Hej
    Jag tänkte höra med dig vad som gäller i lagtexten när det står ”övergångsbestämmelser” vid en paragraf som är i punktforn? Gäller övergångsbestämmelsen för alla punkter eller bara vid den den den står vid? För så var det när en paragraf var styckesvis, men tänkte hur det var med punktvis. Upptäckte det när jag höll på med en övning..

    Ang inlämningsuppgiften, i punkten 6 om bilförmån, har du missat att skriva ut nypriset för bilen eller är det medvetet så att vi bara ska anta ett värde och räkna på det?

    Mvh

    ps. Jag tycker tempot är bra på föreläsningarna

    • Hej
      När det står ”Övergångsbestämmelser” i Rabe:s bok under ett stycke med punkter så måste man kontrollera i övergångsbestämmelsen vilken eller vilka punkter det gäller.

      Bilförmån: utifrån bilmodell och årtal så kan Ni få fram nybilspriset på SKV:s hemsida eller i skatteprogrammet.

      Noterat att Du tycker tempot är ok.

      MVH
      Krister

  21. Jag måste faktiskt också säga att jag tycker förra lektionen vi hade den 23 september gick för snabbt speciellt mot slutet, jag hann inte skriva ner och följa med i lagtexten så förstår den upprörda studenten. Men det var en lektion av alla för lektonerna innan dess har varit bra faktiskt så lite konstruktiv kritik 🙂

Leave a Reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

© 2018 Suffusion theme by Sayontan Sinha